بازار در حال افول کامل است

عنوان 20 – علی عبدالمحمدی: یک روز از آغاز «فصل پاییز» می گذرد و همزمان با گرایش طبیعت به خواب موقت، بازارهای دارایی به ویژه بورس نیز در مسیر «کما تجاری» قرار گرفته است. بورس تهران تا پایان معاملات هفته گذشته شاهد 7 روز معاملاتی بود که نتایج این 7 روز معاملاتی باعث کاهش 2.53 درصدی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران شد. در همین بازه زمانی، نماگر متعادل – که اثر یکسان تمام نمادهای معاملاتی را نشان می دهد و چهره بازار را به شکل مطلوب تری نشان می دهد – 1.25 درصد کاهش داشته است.

شاخص کل فرابورس – به عنوان نماینده سهام فرابورس – نیز با کاهش 1.42 درصدی مواجه شد. نیمه اول امسال در بورس مانند سال گذشته بود و بازار در رکود کامل قرار داشت. در نیمه دوم سال گذشته که موتور بازار ارز فعال شد، بازار سهام نیز در مسیر صعود قرار گرفت و توانست پس از 31 ماه به اوج سال 2019 بازگردد.

رکود در بازارها

انداختن سایه رکود در بازارهای داخلی کشور یکی از مهم ترین موضوعاتی است که امروز در محافل عمومی و فضای مجازی مطرح شده است. در این مورد نظرات متفاوت و مخالفی وجود دارد. گروهی مدعی هستند که دوره فعلی بهترین زمان برای خرید دارایی در بازارهای مختلف است. به گفته این گروه، زمانی که بازارهای دارایی در رکود هستند، قیمت‌ها تمایل دارند حول پایین‌ترین حد میان‌مدت خود حرکت کنند، و اگر کسی با چشم‌انداز میان‌مدت تا بلندمدت وارد بازار شود، می‌تواند با رسیدن به جهش بعدی سود قابل توجهی داشته باشد. به نظر می رسد بازار دارایی کند است، اما در مقابل این دیدگاه، گروهی دیگر مدعی هستند که در شرایط فعلی بهترین گزینه برای همه نوع سرمایه گذار، حفظ نقدینگی خود در اوراق با درآمد ثابت و اوراق بهادار کم ریسک است. دلیل این دیدگاه این است که در حال حاضر در هیچ بازار دارایی (بورس، ارز، طلا و سکه، مسکن و خودرو) انگیزه ای وجود ندارد و نگهداری پول در اوراق پرریسک سود بیشتری ایجاد می کند. برای سرمایه گذاران

نمایش مبانی اقتصاد خرد

در اقتصاد خرد گفته می شود که اگر مصرف کنندگان انتظار داشته باشند قیمت یک محصول در روزها و ماه های آینده افزایش یابد. منحنی تقاضا برای این محصول به سمت راست تغییر می کند. این بدان معناست که مصرف کنندگان بیشتر از این محصولات با قیمت های فعلی تقاضا خواهند کرد. بازار سهام نیز از این قانون اساسی اقتصاد پیروی می کند. اگر سرمایه گذاران انتظار داشته باشند که قیمت یک سهم یا گروهی از سهام در آینده افزایش یابد، سفارشات تقاضای بیشتری را با قیمت های فعلی به مرکز معاملات ارسال می کنند و این موضوع باعث افزایش قیمت سهام مورد نظر می شود. تا زمانی که بازار در نقاط و سطوح جدید تعادل برقرار کند، قیمت ها به افزایش خود ادامه خواهند داد. نکته ای که از پیگیری گردش مالی این روزهای بورس تهران برای مخاطبان مشخص است؛ به این دلیل که در مقطع کنونی بورس تقاضای رونق در بورس وجود ندارد و همین عامل باعث شده است که خریدار قوی در بورس تهران وجود نداشته باشد.

اتفاقی که پارسال افتاد

بورس اوراق بهادار تهران در ماه های اخیر فراز و نشیب هایی را تجربه کرده است. بورس از ابتدای آبان ماه سال گذشته تغییر فاز داد و از مسیر نزولی در مسیر صعودی گام برداشت. از ابتدای اسفند ماه سال گذشته روند قیمتی در بورس با جدیت تمام در مسیر صعودی قرار گرفت و کل بورس تهران با افزایش تقاضا برای اکثر نمادهای معاملاتی همراه شد. روزهای خوب بورس تهران در سال جاری نیز ادامه یافت و اقبال سرمایه گذاران در تالار معاملات باعث شد تا در مرداد ماه 1398 تمامی دامنه ها و قله های تاریخی شاخص های بورس یکی پس از دیگری فتح شود و شاخص ها قیمت های بسیار بالایی را ثبت کردند. این روند خوب در بازار اوراق تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری ادامه داشت اما پس از آن بازار سرمایه شاهد کاهش قدرت صحنه معاملات خود بود.

از نیمه دوم اردیبهشت ماه در اکثر روزهای معاملاتی خروج پول از دوره معاملات سهام حاکم بود و قیمت معاملات خرد در بازار سهام نیز هر روز نسبت به روزهای گذشته کاهش داشت. هر دوی این عوامل نشان می دهد که پس از یک دوره صعودی که حدود 75 روز به طول انجامید، بازار سهام در 5 ماه گذشته روی سکه سهام را به سهامداران نشان داده است و مردم را به این نتیجه می رساند که بازار سهام بازاری است که تغییر می کند. بسیار زیاد است و نوسانات بالا یکی از ویژگی های اصلی آن است و کسب موفقیت و موفقیت روزافزون در این بازار به شانس بستگی ندارد و باید وضعیت این بازار را اساساً در نظر گرفت و تمامی ترفندها و روش های سفالگری این بازار را بررسی کرد.

اما تا پایان هفته گذشته شاخص اصلی تالار شیشه ای از سقف تاریخی خود در کانال 2 میلیون و 500 هزار واحدی فاصله گرفته و در کانال 2 میلیون واحدی به روند نزولی خود ادامه می دهد. با توجه به تغییرات قیمت در محدوده فعلی در 5 ماه گذشته، می توان گفت که سطح قیمت سهام در محدوده فعلی انجام شده است، سطح بازار سهام در محدوده فعلی تقریبا بسته شده است و اگر اتفاق شگفت انگیزی رخ ندهد، بازار از محدوده فعلی عقب نشینی نخواهد کرد. اما همانطور که گفته شد انگیزه ای برای رشد در بازار وجود ندارد./دنیای اقتصاد

Shirley Bond

خواننده Wannabe. ماون غذا. طرفدار فرهنگ پاپ علاقه مندان به تلویزیون درونگرا. تنظیم کننده. پیشگام موسیقی. متفکر معتبر.

تماس با ما